Hoe verbeter ik mijn uithoudingsvermogen

Hoe verbeter ik mijn uithoudingsvermogen
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+

Veel personen op de loopband in de sportschool streven naar een verbetering van hun huidige conditie, oftewel uithoudingsvermogen. Een goed uithoudingsvermogen heeft immers een hoop voordelen. Zo zul je onder meer merken dat jij meer energie hebt gedurende de dag en bovendien ook een betere concentratie hebt. Verder kun je uiteraard workouts beter bijhouden zonder dat jij volledig uitgeput richting huis keert.

Genoeg voordelen om je te richten op een verbetering van jouw huidige uithoudingsvermogen. Maar hoe kun je je uithoudingsvermogen verbeteren? Er zijn diverse manieren om dit doel te behalen. in dit artikel geef ik zeven tips om jouw uithoudingsvermogen in korte tijd opmerkelijk te verbeteren. Succes!

Adem in, adem uit

Je kunt verschillende oefeningen uitvoeren en trainingen volgen om jouw uithoudingsvermogen te verbeteren. Toch blijken deze oefeningen weinig bij te dragen aan jouw uithoudingsvermogen als jij niet op de juiste manier ademhaalt. Indien jij op de verkeerde manier ademt, zul jij snel uitgeput raken. Zorg voor een rustige ademhaling tijdens het trainen.

Voldoende zuurstof

Via de longen ontvangt het bloed zuurstof. Rode bloedcellen zullen vervolgens het zuurstof onder andere vervoeren naar jouw spieren, waar het zuurstof helpt bij het opslaan van energie in de spieren. Energie in de spieren is deels bepalend voor jouw uithoudingsvermogen. Kortom: zuurstof en de werking van jouw longen zijn belangrijke factoren voor jouw uithoudingsvermogen. Hoe beter de conditie van jouw longen, hoe beter de rode bloedcellen het zuurstof vervoeren naar jouw spieren. Door de juiste ademhaling zul jij jouw longen trainen om dit proces te verbeteren. 

Beweeg!

Hoogstwaarschijnlijk zag jij dit punt al aankomen. Je komt er helaas niet omheen: in beweging komen is de meest effectieve manier om jouw huidige uithoudingsvermogen te verbeteren en optimaliseren. Rennen, hardlopen en fietsen zijn manieren om het hart en de longen te trainen, waardoor jouw lichaam de organen efficiënter kan voorzien van zuurstof. Dit zal leiden tot een beter uithoudingsvermogen. Indien jij liever niet in sportschool gevonden wilt worden, kun jij ook voetbaldoeltjes plaatsen in de tuin of voetbaldoelen in de omgeving opzoeken en in beweging komen.

Voeding

Voeding heeft enorm veel invloed op jouw lichaam, waaronder het uithoudingsvermogen. Eten is immers de brandstof waar jouw gehele lichaam energie uit haalt. Pure en biologische producten zijn het meest verstandig om te kiezen. Door een gezond en gecontroleerd dieet te volgen, zul jij jouw lichaam energiek en gezond houden wat op termijn zal leiden tot een verbetering van jouw uithoudingsvermogen!